Vetesurdeg

Hej!!
Jag testade att baka med kronjästens färdiga vetesurdeg och resultatet blev faktiskt jättebra! Innan har jag testat att göra egen surdeg men det har tagit jättelång tid och misslyckats. Detta brödet tog ca 4 tim, ganska mycket men det var jästiden som tog lång tid. Det var mycket väntan men brödet själv var inte alls svårt.
 
Här är grundreceptet på en vetesurdeg (färsk)
 
 
 
 
 
Jag vägde alla ingridienser för att få precis exakt mängd och ett så bra resultat som möjligt.
 
 
 
Ingridienser:
 
  • 1 burk (150 g) vetsurdeg
  • ½ pkt (25 g) färsk jäst för matbröd
  • 5 dl (500 g) vatten, kallt
  • 13,5 dl (800 g) vetemjöl 
  • 2,5 tsk (15 g) Salt eller Havssalt
  • 1 msk (20 g) oliv- eller rapsolja
 

Skaka burken (vrid av locket) och rör ihop surdegen med jäst och vatten. Tillsätt alla ingredienser utom saltet.
Knåda till en elastisk och smidig deg, ca 10 min i maskin eller 15 min för hand. Häll i saltet i slutet av knådningen. Degen får vara lös, men inte kladdig. Låt jäsa till dubbel storlek i en bunke täckt med plast i minst 2 timmar.
Häll upp degen på bordet, arbeta så lite som möjligt med degen. Dela degen i 2–3 bitar om du vill ha bröd eller 4 bitar om du vill ha baugetter. 
Lägg bröden på en plåt och täck med plast. Låt jäsa ca 1 timme.
Sätt ugnen på 260°C innan gräddningen och sätt samtidigt in en form med ½ liter vatten i ugnen. Detta gör så att det kommer ånga in i ugnen och bröden får en fin yta.
Gör 2–3 snitt över bröden precis innan plåten sätts in i ugnen, sänk temperaturen till 220°C. Grädda sedan mitt i ugnen tills bröden fått fin färg, ca 25 min. 
 
Man kan också byta ut mjölet mot något annan mjöl te.x. grahamsmjöl eller ha frön eller nötter på bröden så att bröden blir lite roligare.
 
Njut..
 

Kommentarer:

1 Elim:

skriven

<3

Kommentera här: