Morotsbröd


Recept på gott morotsbröd.
 
Ingridienser:
 
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
3/4 msk salt
2 msk olja
1 msk honung
2-4 dl rivna morötter
12-15 dl valfritt mjöl
Eventuellt 1 1/2 dl solrosfrön
 
 
Gör så här:
 
Smula jästen i en bunke och häll i vattnet. Tillsätt salt, olja och honung. Riv morötterna och lägg i, lägg eventuellt också i solrosfröna. Häll i mjölet och blanda. Låt jäsa ca 40 min i bunken.
Baka ut brödet genom att knåda det i ca 5-10 min forma sedan brödet i valfri form. Skär några snitt i brödet och strö över lite rivna morötter eller frön. Grädda sedan brödet i ca 20 min på 200 grader. När brödet har stått inne i ugnen en liten stund kan du skvätta in lite vatten i ugnen för att ge brödet en fin yta.
 
Njut..
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Elin:

skriven

Vad fiiiiint <3

2 Klara:

skriven

mmmmm ooooo yeah! Detta ska jag baka i fredag. mmmmm. DEt ser delichius ut.

3 Klara:

skriven

Idag ska jag baka det! Ich liebe morotchen

Kommentera här: