Körsbärspaj

Jätte god paj, chokladen och nötterna gör den lite speciell och också att den har tre lager. Jag tog bigarråer ifrån trädgården men det går såklart bra med frysta körsbär.

 

DEG:
40 g smör
1 dl socker
1 ägg
1 dl vetemjöl

 

SMULPAJ:
100 g smör
1 dl socker
1 dl vetemjöl
50 g mörk choklad (70%)
1 dl havregryn
100 g macadamianötter eller hasselnötter

 

FYLLNING:
2 msk socker
1 msk maizena majsstärkelse
4 dl körsbär urkärnade (400 g)


GÖR SÅ HÄR:

1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Sikta i mjölet i smeten och blanda i smöret.
2. Häll smeten i 10 smorda portionsformar, ca 9 cm i diameter eller en stor pajform som jag gjorde. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
3. Blanda mjöl, havregryn och socker i en bunke. Skär smöret i kuber och finfördela det i bunken. Hacka chokladen och blanda ner i bunken tillsammans med de hela nötterna.
4. Vänd körsbären i socker och majsstärkelse. Lägg bären på bottnen och täck med smulorna.
5. Grädda mitt i ugnen 30-35 min. Låt pajen svalna på galler. Servera gärna med glass eller vaniljsås och njut!!

 

Njut.. 
 
 
 
 

 

Kommentera här: