Donuts

Jag fick insperation ifrån min resa till Filippinerna där det fanns supermånga donuts ställen där de bara sålde donuts! Mina favoritställen var Dunkin' donuts och Krispy Kreme. Mina donuts var kanske inte lika goda som deras men donuts är något jag lätt kommer att göra igen.

 

 

Ingredienser:
 
  • 25 g jäst
  • 75 g Smör
  • 4 dl mjölk
  • 12 dl strösocker
  • 1 tsk salt
  • 2 ägg
  • rivet skal av 12 citroner eller 2 tsk stött kardemumma
  • 15 dl vetemjöl                 
Till fritering:
  • 1 liter rapsolja
Garnering:
  • strösocker 
Glasyr:
  • 2 dl florsocker
  • 12 msk vatten
 

Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm till max 37° och häll det över jästen. Tillsätt socker, salt, ägg, citron/kardemumma och mjöl, men spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Kavla ut den till en platta, ca 1 cm tjock. Ta ut rundlar med ett mått, ca 10 cm i diameter. Ta ut ett litet hål i mitten. Låt jäsa övertäckta ca 30 min. Hetta upp oljan till ca 180°. Fritera ringarna i omgångar 1 min på varje sida.Ta upp dem med en hålslev och låt rinna av på hushållspapper.

Glasyr:

Rör ihop florsocker och vatten till en tjock slät glasyr. Färga ev med hushållsfärg. Ringla eller bred på glasyren eller doppa dem i strösocker medan de fortfarande är varma..

Tips! Har du ingen termometer kan du kontrollera temperaturen genom att lägga en liten brödbit i oljan. Blir den gyllenbrun och börja bubbla på ca 30 sek är temperaturen rätt.

Jag ville även testa att göra fyllda munkar, så jag använde samma deg men kavlade ut små runda plattor och lade i sylt, äpplemos, vaniljkräm, frukt eller bär i mitten sedan tog jag kanterna runt fyllningen till mitten och snurrade in dem till ett knyste. Sedan friterade jag de likadant som donutsen.

 

Njut..

 
 
 
 
 
Här är donutsen som jag åt i Filippinerna, de var sååå goda!
 
 

Kommentarer:

1 Eva:

skriven

mmmmm!

2 Tova <3 :

skriven

Är inte det svårt att göra?

Kommentera här: