Chokladsnurror


Jag har aldrig riktigt gillat småkakor för har tyckt att de flesta har varit tråkiga och smaklösa. Men nu de senaste dagarna har jag tyckt och lärt mig att småkakor är söta, precis rätt storlek och att de visst kan vara smakrika. Så jag har bestämt mig för att baka mer fina och goda småkakor.


Ca 40 st

 

4 ½ dl vetemjöl
½ dl strösocker
200 g smör, rumsvarmt

 

Smaksättning
2 tsk vaniljsocker

2 msk kakao

 

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda ihop mjöl, socker och smör i en bunke till en smidig deg.

3. Dela degen i två bitar och tillsätt vaniljsocker i den ena degen och kakao i den andra.

4. Kavla ut de båda degarna till avlånga plattor, ca 21 x 34 cm. Lägg den ena degen på den andra och rulla ihop dem på längden.

5. Låt rullen ligga kallt en stund, annars är det svårt att skära snygga skivor.

6. Skär rullen i 3–4 mm tjocka skivor med en riktigt vass kniv. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper.

7. Grädda kakorna mitt i ugnen i 8–10 min. Låt dem svalna på ett galler.

 

Njut..

 

Kommentera här: